Nieuws van Menzis Zorgkantoor voor budgethouders en/of gewaarborgde hulp | Bekijk de webversie
menzis
Nieuws voor budgethouders en/of gewaarborgde hulp
4 februari 2021
Beste budgethouder en/of contactpersoon,

We kijken terug op een bijzonder jaar: corona en de daarbij horende maatregelen en onzekerheden. Toch heeft de tijd niet stil gestaan. Met deze nieuwsbrief brengen we u op de hoogte van de actualiteiten en ontwikkelingen rond het persoonsgebonden budget.

Met vriendelijke groet,
 
Afdeling pgb Wlz en Adviseurs Klantperspectief
Menzis Zorgkantoor
 
 
Niet-geleverde zorg weer mogelijk
Vanaf 1 oktober 2020 mag u niet-geleverde zorg in bepaalde situaties weer doorbetalen. De regeling geldt tot en met 31 december 2021.

Doorbetaling is in deze nieuwe regeling alleen mogelijk als de budgethouder of zorgverlener besmet is met het coronavirus of in quarantaine moet. Hierdoor kan tijdelijk geen (volledige) zorg of ondersteuning worden geleverd. De regeling geldt ook voor gevallen waarin de dagbesteding (gedeeltelijk) sluit in verband met besmetting of wanneer de volledige zorg niet geleverd kan worden vanwege RIVM-richtlijnen.

Voor het doorbetalen van deze niet-geleverde zorg hoeft vooraf geen toestemming te worden gevraagd aan het zorgkantoor. Wel is het een belangrijke voorwaarde dat de budgethouder een registratie bijhoudt van niet-geleverde zorg die wel betaald wordt. Ook wordt, in geval de zorg niet kan worden geleverd in verband met besmetting, van budgethouders verwacht dat zij een schriftelijke bevestiging van de besmetting opnemen in hun administratie. De registratie betreft dus alleen zorg en ondersteuning die - met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM - niet-geleverd kan worden.

Voor het registratieformulier of meer informatie gaat u naar onze pagina 'niet-geleverde zorg'.

In het geval dat de RIVM-maatregelen niet kunnen worden gehandhaafd en dagbesteding hierdoor niet of in mindere mate kan worden geleverd, dient de zorgaanbieder hierover de budgethouder schriftelijk - middels dit formulier - te informeren om doorbetaling van niet-geleverde zorg mogelijk te maken.
 
 
Maatregel Extra Kosten Corona verlengd
De EKC-maatregel liep tot en met 31 december 2020 en is met een jaar verlengd. Dus maakt u extra kosten vanwege corona of de coronamaatregelen? Dan kunt u hiervoor een EKC-aanvraag doen bij het zorgkantoor. Het gaat dan om kosten als gevolg van extra zorg of vervangende zorg vanwege corona.

Voor het aanvraagformulier of meer informatie gaat u naar onze pagina over de EKC-toeslag.
 
 
 
Zijn uw contactgegevens up-to-date?
Om u optimaal van zorg te kunnen voorzien is het belangrijk dat we beschikken over de juiste contactgegevens. Uw contactgegevens hebben we nodig om u goed te informeren en om u te kunnen bereiken. Mochten er onlangs veranderingen hebben plaatsgevonden, laat het ons weten.

Bel 088 222 49 49 (ma t/m vr van 8:30 t/m 17:00 uur).

Of geef uw wijziging online door via het contactformulier.

 
 
 
Wijzigingen maximumtarieven Wlz 2021
Vanaf 1 januari 2021 zijn de maximumtarieven die u uw zorgverlener mag betalen verhoogd. Dat betekent dat u het tarief van uw zorgverlener kunt aanpassen.

Let op:
het tarief kan alleen verhoogd worden als u hiervoor genoeg budget heeft.

De volgende maximumtarieven gelden vanaf 1 januari 2021:
 
> Formeel uurtarief  € 66,60 
> Dagdeeltarief € 61,32 
> Informeel uurtarief € 21,14
 
 
 
Veelgestelde vragen over het coronavirus
De veranderingen en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Op onze website hebben we een pagina gepubliceerd met veel gestelde vragen en antwoorden. Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt. Hier vindt u ook uitleg over specifieke vragen voor klanten met een persoonsgebonden budget en aanvraag van Extra Kosten Corona.

Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. 
 
 
Denkt u mee over de toekomst? 
Wilt u graag met ons mee denken over hoe wij, Menzis Zorgkantoor, u in de toekomst kunnen informeren? Dan kunt u zich hiervoor aanmelden door een korte vragenlijst in te vullen. Het invullen van de vragenlijst neemt een paar minuten van uw tijd in beslag. We stellen uw mening erg op prijs.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Naar de vragenlijst >
 
 
 
Vragen?
Bekijk de informatie op onze website of neem contact op met één van onze medewerkers. We zijn te bereiken via telefoonnummer 088 222 49 49 (ma t/m vr van 08:30 t/m 17:00u). Helaas zijn we door de forse toename in het aantal telefoontjes en de complexiteit van de vraagstukken minder goed telefonisch bereikbaar dan u van ons gewend bent. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te woord te staan. U kunt uw vraag ook stellen via ons contactformulier

Wilt u onze nieuwsbrief liever niet meer ontvangen? Meld u dan af via de link onderaan deze pagina. Zodra u op ‘afmelden’ klikt, ontvangt u onze nieuwsbrief niet meer.

 
 
...