Online lessen |
In de vorige nieuwsbrief is gecommuniceerd dat we graag willen peilen hoe het lukt om de lessen volgens de afgesproken standaard te laten verlopen. Dat doen we door vanuit een breed perspectief informatie te verzamelen; lessen te bezoeken en medewerkers, leerlingen en ouders te bevragen. . |
lees meer |
|
|
|
|
Ontwikkelperspectief leerlingen |
Het Ontwikkelperspectief Leerlingen wat is dat ook al weer? In het voorjaar 2020 is het Ontwikkelperspectief Leerlingen ontwikkeld door een werkgroep bestaande uit docenten, leerlingen en ouders om een goed ontwikkelingsgericht profiel samen te stellen (door de docenten) van iedere leerling van het Bernardinuscollege (havo, atheneum en gymnasium). Op basis hiervan werden leerlingen al dan niet bevorderd naar het volgende leerjaar. |
 |
Lockdown 1, als gevolg van de coronacrisis, was de directe aanleiding voor het ontwerpen van het Ontwikkelperspectief Leerlingen. Het Bernardinuscollege heeft hierbij intensief samengewerkt met de overige scholen van SVOPL. |
lees meer |
|
|
|
 |
Bericht voor docenten en mentoren van de eindexamenklassen |
|
|
|
In teams, onder de tegel jaarplanning en teamsamenstelling zijn de onderdelen jaarindeling 2020-2021 en activiteiten kalender geactualiseerd. |
|
 |
|
|
|
|
|
Voorlichting nieuwe vakken leerjaar 3 |
maatschappijleer, MAW, filosofie, wiskunde A, B, C en D, informatica, bedrijfseconomie, O&), biologie, beeldende vorming en muziek De voorlichtingsavond nieuwe vakken voor de leerlingen van leerjaar 3 heeft dit jaar helaas niet in fysieke vorm kunnen plaatsvinden. De docenten van de betreffende vakken hebben hard gewerkt aan voorlichtingsfilmpjes om op die manier toch ouders en leerlingen te kunnen informeren over hun vak. Op donderdag 21 januari is deze informatie in het geheel naar de ouders verstuurd. Ouders en leerlingen kunnen via Sharepoint voor die vakken kiezen waar zij informatie over willen hebben. |
De keuzemogelijkheden zijn dus dezelfde als die op een fysieke voorlichtingsavond. Een aantal vakken vermeldt aan het einde van hun voorlichtingsfilmpje als extra een datum en tijd waarop ouders en leerlingen alsnog via Zoom of Teams vragen kunnen stellen over de vakken. |
 |
|
|
|
Europees webinar |
Atheneum 6 leerlingen organiseren een Europees webinar: Wellbeing among youth in Europa during the corona crisis. De lockdown hield Senna Hellebrands en Laurie Berkers (leerlingen van atheneum 6 Bernardinuscollege) niet tegen om een webinar te orginaseren, |
lees meer |
|
|
|
|
 |
Milijn uit havo 2 spreekt zich uit over het klimaat |
|
|
|
In het tijdschfift van Stichting Wilde Ganzen wordt Milijn geïnterviewd over het klimaat. In oktober 2020 hebben de leerlingen en de medewerkers van onze school geld opgehaald voor Climate Action, goede doelen die gericht zijn op klimaat verbetering. |
|
 |
|
Als de leerlingen weer allemaal op school zijn zullen ook twee bomen geplant worden op het schoolterrein om te onderstrepen dat wij een gezond klimaat nastreven. |
lees meer |
|
|
|
|
|
|
 |
|
Op dit moment wordt er in de media veel aandacht geschonken aan de rellen in de diverse steden waarbij met name jongeren, onder het mom van demonstreren tegen de Coronamaatregelen, grenzen overschrijden. De merkwaardige tijd waarin wij allemaal leven, als gevolg van het Coronavirus, brengt veel spanningen en angst met zich mee en roept veel vragen op. Het ideale beeld over onze toekomst vervaagt mogelijk en wij hebben op dit moment geen zekerheid wanneer het ‘normaal’ weer helemaal in ons leven terugkeert. De aandacht voor elkaar geeft kracht en zorgt voor een verbinding die goed voelt voor een ieder. |
|
 |
|
Wij vragen je dan ook als docent, medewerker, coach, mentor of leidinggevende om aandacht te besteden aan de beleving van de leerlingen en medewerkers met als doel elkaar te helpen en een luisterend oor te zijn. Geweld is nooit een oplossing om door deze moeilijke fase heen te komen. Voer het gesprek met elkaar en als je hulp nodig hebt neem dan contact op met je leidinggevende. Een aantal medewerkers zijn druk in de weer met de voorbereidingen voor een mooie actie waarin aandacht voor elkaar en samen sterk zijn centraal staat. Binnenkort hoor en lees je hier meer over. Let een beetje op elkaar! |
|
|
|
|
|
|
‘Wondermoment; de laatste 10 minuten van je onlineles |
Zoals wij al een aantal keren gecommuniceerd hebben zijn de laatste 10 minuten van de online gereserveerd voor het omschakelen van de ene naar de andere les. De laatste 10 minuten van de online les is een moment om energie te tanken, zowel voor de docent als voor de leerlingen; voer, zoals eerder ook afgesproken, een ‘small-talk’ gesprekje met je leerlingen, neem een glaasje water, ren drie rondjes door je kamer, doe 10 push ups, lees een mooi gedicht voor, vertel iets over je hobby, laat de leerlingen vertellen over hun favoriete muziek of maak gebruik van nog veel meer leuke ideeën. |
 |
Aan het einde van de les is dit een aandachtmoment voor elkaar, schakel even om, neem deze minipauze maar raas niet door om je som, paragraaf of anderszins nog af te krijgen. Juist in deze tijd vol spanningen zijn deze tien minuten van de les de ‘wondermomenten’, geniet hiervan! |
|
|
|
Registratie van aan- en afwezigheid |
De registratie van de aan- of afwezigheid van onze leerlingen blijft een aandachtspunt waarop we ook eerder door de Inspectie gewezen zijn. Een aantal verbeteringen is succesvol doorgevoerd. Onze receptiemedewerkers, Germa en Cecile, zijn blij dat veel docenten de aanwezigheidsregistratie consciëntieus registreren in SOM en daarna ook correct hun lessen afsluiten. Toch zijn er nog docenten die de aan- en afwezigheid van leerlingen niet of onjuist registreren en/of hun les niet correct afsluiten in SOM. Gebeurt dat ook wel eens bij jou? Geef hier dan extra aandacht aan. Begin februari zal het onderwijsbureau weer een inventarisatie maken van afgesloten lessen in januari. Samen krijgen we ook deze zorgvuldigheid weer op orde! Namens het kernteam, Jack |
|
|
Meer dan gebruikelijke inzet surveillance tijdens de schoolexamenweek |
Op 12 januari is onverwacht aangekondigd dat leerlingen 1,5 meter afstand moeten houden in schoolgebouwen. Deze maatregel zorgde ervoor dat de schoolexamenroosters moesten worden aangepast. Er was al rekening gehouden met de afname van schoolexamens in niet al te grote groepen. Daarnaast zijn er in deze coronatijd steeds meer leerlingen die gebruik moeten maken van extra ondersteuning. De genoemde drie factoren hebben ervoor gezorgd dat het aantal toezichtbeurten is toegenomen. |
 |
De inzet van onderwijsondersteunend personeel en de kernteamleden was nodig om het toezicht rond te krijgen. Er zijn ook een aantal ouders die hebben aangeboden om mee te surveilleren. Wij willen iedereen bedanken die heeft bijgedragen om de surveillance in deze coronatijd rond te krijgen. Dankjewel hiervoor. |
|
|
|
|
|