Ontwikkelperspectief leerlingen |
Het Ontwikkelperspectief Leerlingen wat is dat ook al weer? In het voorjaar 2020 is het Ontwikkelperspectief Leerlingen ontwikkeld door een werkgroep bestaande uit docenten, leerlingen en ouders om een goed ontwikkelingsgericht profiel samen te stellen (door de docenten) van iedere leerling van het Bernardinuscollege (havo, atheneum en gymnasium). Op basis hiervan werden leerlingen al dan niet bevorderd naar het volgende leerjaar. |
 |
Lockdown 1, als gevolg van de coronacrisis, was de directe aanleiding voor het ontwerpen van het Ontwikkelperspectief Leerlingen. Het Bernardinuscollege heeft hierbij intensief samengewerkt met de overige scholen van SVOPL. |
lees meer |
|
|
|
 |
Bericht voor eindexamenleerlingen en ouders van de eindexamenklassen |
|
|
|
Vanaf morgen is schoolexamenperiode 2 voor de meeste leerlingen afgerond. Een aantal leerlingen dienen nog schoolexamens in te halen of willen nog 1 of 2 schoolexamens herkansen (zie PTA). Op de volgende momenten dienen leerlingen zich voor inhaalwerken en herkansingen in te schrijven: |
|
 |
|
- Moment 1 inhalen en herkansing(en): 1 en 2 maart à inschrijven 22 februari vanaf 8.30 uur (deadline 24 februari 8.30 uur)
- Moment 2 inhalen en herkansing(en) : 18 maart à inschrijven 11 maart vanaf 8.30 uur (deadline inschrijven 15 maart 8.30 uur)
Mocht je een of meerdere werken moeten inhalen, neem dan altijd contact op met je mentor. Veel succes met het afronden van je schoolexamens van schoolexamenperiode 2. |
|
|
|
|
|
|
Voorlichting nieuwe vakken leerjaar 3 |
maatschappijleer, MAW, filosofie, wiskunde A, B, C en D, informatica, bedrijfseconomie, O&), biologie, beeldende vorming en muziek De voorlichtingsavond nieuwe vakken voor de leerlingen van leerjaar 3 heeft dit jaar helaas niet in fysieke vorm kunnen plaatsvinden. De docenten van de betreffende vakken hebben hard gewerkt aan voorlichtingsfilmpjes om op die manier toch ouders en leerlingen te kunnen informeren over hun vak. Op donderdag 21 januari is deze informatie in het geheel naar de ouders verstuurd. Ouders en leerlingen kunnen via Sharepoint voor die vakken kiezen waar zij informatie over willen hebben. |
De keuzemogelijkheden zijn dus dezelfde als die op een fysieke voorlichtingsavond. Een aantal vakken vermeldt aan het einde van hun voorlichtingsfilmpje als extra een datum en tijd waarop ouders en leerlingen alsnog via Zoom of Teams vragen kunnen stellen over de vakken. |
 |
|
|
|
Europees webinar |
Atheneum 6 leerlingen organiseren een Europees webinar: Wellbeing among youth in Europa during the corona crisis. De lockdown hield Senna Hellebrands en Laurie Berkers (leerlingen van atheneum 6 Bernardinuscollege) niet tegen om een webinar te orginaseren, |
lees meer |
|
|
|
|
 |
Milijn uit havo 2 spreekt zich uit over het klimaat |
|
|
|
In het tijdschfift van Stichting Wilde Ganzen wordt Milijn geïnterviewd over het klimaat. In oktober 2020 hebben de leerlingen en de medewerkers van onze school geld opgehaald voor Climate Action, goede doelen die gericht zijn op klimaat verbetering. |
|
 |
|
Als de leerlingen weer allemaal op school zijn zullen ook twee bomen geplant worden op het schoolterrein om te onderstrepen dat wij een gezond klimaat nastreven. |
lees meer |
|
|
|
|
|
|
 |
|
Op dit moment wordt er in de media veel aandacht geschonken aan de rellen in de diverse steden waarbij met name jongeren, onder het mom van demonstreren tegen de Coronamaatregelen, grenzen overschrijden. De merkwaardige tijd waarin wij allemaal leven, als gevolg van het Coronavirus, brengt veel spanningen en angst met zich mee en roept veel vragen op. Het ideale beeld over onze toekomst vervaagt mogelijk en wij hebben op dit moment geen zekerheid wanneer het ‘normaal’ weer helemaal in ons leven terugkeert. De aandacht voor elkaar geeft kracht en zorgt voor een verbinding die goed voelt voor een ieder. |
|
 |
|
Wij vragen je dan ook als leerling en ouder om samen met de docenten en medewerkers van de school aandacht te besteden aan de beleving van de leerlingen, ouders en medewerkers met als doel elkaar te helpen en een luisterend oor te zijn. Geweld is nooit een oplossing om door deze moeilijke fase heen te komen. Voer het gesprek met elkaar en als je hulp nodig hebt neem dan contact op met je coach, mentor, teamleider of een directielid. Een aantal medewerkers van de school zijn druk in de weer met de voorbereidingen voor een mooie actie waarin aandacht voor elkaar hebben en samen sterk zijn centraal staat. Binnenkort hoor en lees je hier meer over. Let een beetje op elkaar! |
|
|
|
|
|
|
‘Wondermoment; de laatste 10 minuten van je onlineles |
Zoals wij al een aantal keren gecommuniceerd hebben zijn de laatste 10 minuten van de online gereserveerd voor het omschakelen van de ene naar de andere les. De laatste 10 minuten van de online les is een moment om energie te tanken, zowel voor de docent als voor de leerling; voer, zoals eerder ook afgesproken, een ‘small-talk’ gesprekje met je docent en medeleerlingen, neem een glaasje water, ren drie rondjes door je kamer, doe 10 push ups, lees een mooi gedicht voor, vertel iets over je hobby, praat met je docent over zijn/haar favoriete muziek of maak gebruik van nog veel meer leuke ideeën. |
 |
Aan het einde van de les is dit een aandachtmoment voor elkaar, schakel even om, neem deze minipauze maar raas niet door om je som, paragraaf of anderszins nog af te krijgen. Juist in deze tijd vol spanningen zijn deze tien minuten van de les de ‘wondermomenten’, geniet hiervan! |
|
|
|
 |
LOB-informatie digitale open dagen |
|
|
|
Het kiezen van een studie is niet altijd makkelijk. Daarom is het verstandig dat je op tijd begint met het bezoeken van open dagen. Vanwege de coronamaatregelen zijn alle open dagen dit jaar in digitale vorm. |
|
 |
|
Een overzicht van die dagen vind je onder deze link. Kijk er met je ouders naar en maak samen een keuze voor de digitale open dagen van universiteiten en HBO-instellingen die je graag wilt bezoeken. |
|
|
|
|
|
|
|
|