|
|
Meer en beter ondernemerschap in het onderwijs. Dat is waar het programma O2LAB samen met ondernemers, docenten en leerlingen aan werkt. O2 staat voor Ondernemerschap en Onderwijs. Deze nieuwsbrief informeert je over hoe het programma ondersteunt op het gebied van agendering, verankering, samenwerking en kennisdeling. |
|
Stimulans voor 3 O2LAB Hubs |
Drie regionale samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen, ondernemers en overheden ontvangen eind vorig jaar financiële steun en begeleiding vanuit het O2LAB programma. Het doel is om deze zogeheten O2LAB Hubs in de regio’s Rotterdam, Groningen en Den Bosch verder te versterken en te verduurzamen. De hubs zetten onder meer in op uitwisseling van kennis en ervaring, samenwerking tussen mbo, hbo en wo én betere aansluiting van het onderwijs op vraagstukken van ondernemers.
|
|
|
|
|
Verbeterproject Match2Work uitgerold |
Het afgelopen jaar werd met steun van O2LAB het verbeterproject Match2Work succesvol uitgerold. Het project koppelt bedrijven aan scholen en docenten. In 2020 hebben 12 nieuwe scholen kennisgemaakt met deze aanpak om ondernemendheid een plek te geven in het lesprogramma. Ruim 500 leerlingen en 63 bedrijven uit 4 regio’s deden mee. De deelnemers waren erg enthousiast. In 2021 krijgt het project nog een vervolg in 3 andere regio’s. Ervaringen van deelnemers zijn samengevat in het eindrapport en een video.
|
|
|
|
|
Reeks ‘Ondernemende docent in de spotlight’ |
Goed ondernemerschapsonderwijs staat of valt met ondernemende docenten. We zetten hen in de spotlight en maken een reeks portretten van docenten in het vo, mbo en hbo. In deze nieuwsbrief lees je 2 portretten. |
|
Bart Hermsen, docent bij het Koning Willem I College |
vertelt over wat hem drijft en hem opvalt bij ondernemerschapsonderwijs. ‘Als je een leerling wilt leren om flexibel te zijn, hoe doe je dat dan? Hoe tentamineer je dat? Het aanleren van vaardigheden vraagt een ander soort gedrag van de docent. Je zult moeten oefenen met de student op die vaardigheden. Vaak vallen we in het huidige onderwijs dan terug op theorie of kennis over flexibiliteit’.
|
|
|
|
|
Jorg Andree, coördinator van de minor Da Vinci op de Hanzehogeschool |
‘We ontstijgen de papieren werkelijkheid en gaan echt iets doen. Wil een student een koffiezaak beginnen? Mooi, dan vraag ik wanneer die wil beginnen, welke koffiezaak in Groningen de beste is. Niet starten met het opstellen van een businessplan of lang nadenken over de financiering. Dus gewoon beginnen, ervaren wat er gebeurt. En met design thinking-processen meteen aan de slag.’
|
|
|
|
|
Verbeterde Studiegids |
SQill won vorig jaar de Start-up in Residence challenge en kreeg de opdracht om de huidige O2LAB Studiegids Ondernemerschapsonderwijs te verbeteren. Het aanbod wordt nog completer, voorzien van kwalitatieve beschrijvingen en een keuzehulp voor scholieren, studenten, onderwijsprofessionals en ondernemers. SQill is op dit moment bezig om per doelgroep de informatiebehoefte te onderzoeken en daar het juiste studieaanbod aan te koppelen. Halverwege 2021 komt de vernieuwde en geoptimaliseerde Studiegids beschikbaar.
|
|
|
|
|
Je ontvangt deze e-mail omdat je eerder interesse toonde in O2LAB. Lees op de website het privacyregelement. Wil je deze updates niet meer ontvangen? Meld je dan af. |
|
|
|
|
Colofon |
Contactgegevens Rijksdienst voor Ondernemend Nederland Prinses Beatrixlaan 2 2595 AL Den Haag |
|
In deze nieuwsbrief biedt RVO informatie, producten en diensten aan die met name provincies, gemeenten en waterschappen kunnen inzetten. |
|
Afmelden Aanmelden Account wijzigen Privacybeleid |
|
|
|
|
|
|